De kracht van de juiste accu

Herken je het probleem dat bij een nachtje ankeren je al begint te rekenen hoe lang je koelkast nog aan kan blijven voordat je de stroom moet uitschakelen? Of wil je juist langer off-grid zijn, je horizon verkennen zonder je zorgen te maken over accucapaciteit? Dan hebben wij dé oplossing voor je.

Bij Smartmarine bieden we alles aan om off-grid te zijn met je boot, waaronder de krachtige LiFePO4 (lithium) accu’s, die in combinatie met onze hoogwaardige Electromaax-dynamo’s en onze zonnepanelen perfect zijn voor langdurige, betrouwbare energieopslag.

Op deze pagina leggen we je de basis uit van de verschillende accutypes en richten we ons vooral op de voordelen van LiFePO4-accu’s. Hoe weet je welke accu het beste bij jouw vaargedrag past? Geen zorgen, wij helpen je graag verder! De juiste accu en accucapaciteit kunnen namelijk het verschil maken tussen een zorgeloze zeiltocht of ankeren vol stress over stroomuitval.

Om een weloverwogen keuze te kunnen maken voor je energiesysteem aan boord, zullen wij de voor- en nadelen benoemen van loodzuuraccu’s, AGM-accu’s en Lithiumaccu’s. 

Wij verkopen alleen de lithium-accu’s omdat we dat echt de meest slimme keuze vinden en daar helemaal achter staan.

Accu types en hun kenmerken

Loodzuuraccu’s

De traditionele keuze, de loodzuuraccu, heeft zijn waarde bewezen door de jaren heen. Dit type accu is betrouwbaar en kosteneffectief en werkt onder een breed scala aan omstandigheden. Het is nog steeds een van de meest voorkomende accutypes op boten, vooral omdat ze in eerste instantie relatief goedkoop zijn.

Voordelen:
  • Lage aanschafkosten, wat ze aantrekkelijk maakt voor zeilers met een beperkt budget.
  • Betrouwbare prestaties bij normaal gebruik.
  • Gemakkelijk te recyclen.

Nadelen:
  • Beperkte levensduur en laadcycli. Dit betekent dat ze relatief snel vervangen moeten worden in vergelijking met andere accutypes.
  • Ze zijn zwaar en groot, wat nadelig is voor de gewichtsverdeling aan boord.
  • Zeer gevoelig voor diepe ontlading, wat hun levensduur drastisch kan verkorten.
  • Niet geschikt om onder een helling te varen, wat een nadeel kan zijn op een (zeil)boot.

AGM-accu’s (Absorbent Glass Mat)

AGM-accu’s zijn een verbeterde versie van loodzuuraccu’s en bieden enkele belangrijke voordelen. Ze zijn onderhoudsarm, volledig afgesloten, en kunnen in verschillende posities worden geplaatst. Hierdoor zijn ze populair bij zeilers die een meer robuuste en betrouwbare optie zoeken, zonder direct naar lithium over te stappen.

Voordelen:
  • Weinig tot geen onderhoud vereist.
  • Ze zijn veiliger dan traditionele loodzuuraccu’s, omdat er minder kans is op lekkage.
  • Bestand tegen trillingen en schokken, wat een groot voordeel is op ruwe zeeën.

Nadelen:
  • Hogere kosten dan traditionele loodzuuraccu’s, al betaal je voor betere kwaliteit en prestaties.
  • Nog steeds zwaarder en groter dan lithium-accu’s, wat ze minder geschikt maakt voor situaties waarin gewicht een belangrijke factor is.

Lithium / LiFePO4-accu’s

Dan nu de gamechanger: de LiFePO4-accu. Deze moderne krachtpatser biedt ongeëvenaarde prestaties en energiedichtheid. In vergelijking met loodzuur- en AGM-accu’s, gaan LiFePO4-accu’s veel langer mee, kunnen ze dieper ontladen worden zonder prestatieverlies, en kunnen ze beter omgaan met hoge stromen.

Ze zijn de ideale keuze voor wie serieus off-grid wil leven of langere tijd zonder zorgen op het water wil doorbrengen. Het komt dan ook vaak voor dat klanten na de overstap naar lithium zeggen: ‘Ik wou dat ik eerder was overgegaan!’

Voordelen:

  • Lichtgewicht en compact: op een boot waar elke kilo telt, is dit een enorme winst. Het helpt de algehele prestaties en stabiliteit van de boot.
  • Een veel langere levensduur, met aanzienlijk meer laadcycli dan loodzuur- of AGM-accu’s. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je accu het na een paar jaar opgeeft.
  • Sneller opladen en een hogere ontlaadcapaciteit, wat betekent dat je meer uit je stroomvoorziening kunt halen zonder dat je accu snel leeg raakt.
  • Kan in verschillende posities worden geplaatst, en kan zonder problemen onder een helling worden gebruikt, perfect voor boten in ruwe omstandigheden.
  • Geen onderhoud vereist, waardoor je meer tijd hebt om van het zeilen te genieten in plaats van te klussen aan je accu’s.

Nadelen:

  • Hogere initiële kosten: lithium-accu’s zijn duurder in aanschaf, maar de langere levensduur en betere prestaties maken het een investering die zich op de lange termijn terugbetaalt.
  • Gevoelig voor extreme temperaturen: ze moeten altijd in combinatie met een Battery Management System (BMS) worden gebruikt om schade door hoge of lage temperaturen te voorkomen.


Er is nog een kenmerk die enige uitleg nodig heeft, namelijk dat de LiFePO4-accu’s krachtig en slim zijn, vooral dankzij het ingebouwde BMS (Battery Management System).

BMS (Battery Management System)

Dit slimme systeem brengt soms extra aandachtspunten met zich mee. We leggen je graag uit waarom dit niet iets is om je zorgen over te maken en hoe je eenvoudig aanpassingen kunt doen om optimaal van de voordelen van LiFePo4 te kunnen genieten.

Omdat LiFePO4-accu’s dieper ontladen kunnen worden en hoge stromen aankunnen bij het laden en ontladen, kan het nodig zijn om enkele onderdelen van je elektrische systeem aan te passen.

1. Lader
De meeste moderne laders, zoals walstroom- en MPPT-laders, ondersteunen gelukkig al een lithium-laadprofiel, of geven je de mogelijkheid om er zelf een aan te maken. Het zou kunnen dat jouw lader dit niet doet. Mocht je twijfels hebben of je huidige lader geschikt is, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan klaar om je te adviseren en te helpen met eventuele aanpassingen.

2. Dynamo
Waar een standaard dynamo prima geschikt is om een loodzuur startaccu of servicebank te laden, vraagt een LiFePO4-accu meer van de dynamo. De LiFePO4 kan de dynamo zelfs overbelasten en in extreme gevallen laten doorbranden. Hoe snel dit gebeurt, hangt af van het gebruik, maar dat het gaat gebeuren, is zeker.

Waarschijnlijk laad je nu je startaccu en servicebank via een diodebrug, zoals een ArgoFET. Dit systeem werkt goed voor loodzuuraccu’s, maar zal eerder genoemde problemen opleveren bij het laden van LiFePO4.

Gelukkig bestaan er uitstekende oplossingen om dit probleem te voorkomen, passend bij ieders wensen en budget.

Lees hieronder twee opties voor het laden van je Lithium accu’s met dynamo.

De BMS is onmisbaar

Dit elektronische systeem zorgt ervoor dat je accu beschermd is tegen overladen, te diep ontladen en oververhitting. Het BMS monitort ook de status van je accu, zoals spanning, stroom, temperatuur, en het laadniveau, en zorgt ervoor dat de cellen van je LiFePO4-accu gelijkmatig worden opgeladen en ontladen mits deze een balance functie heeft.

Een BMS zorgt voor de veiligheid en verlengt de levensduur van je lithiumaccu aanzienlijk. Zonder een BMS kan de accu oververhit raken of zelfs gevaarlijke situaties veroorzaken zoals brand. Daarom is het essentieel om altijd een BMS te gebruiken in combinatie met een LiFePO4-accu.

Lithiumaccu laden met dynamo

De eenvoudige oplossing

De goedkoopste optie is de diodebrug uit het systeem te halen. In plaats daarvan laad je de startaccu rechtstreeks via de dynamo, en plaats je een DC-DC lader (bijvoorbeeld een Orion 30A) tussen de startaccu en je servicebank. De dynamo wordt niet overbelast, en je startaccu laadt veilig op. Je servicebank wordt via de startaccu bijgeladen door middel van de DC-DC Lader.

Nadeel: Deze oplossing kan traag zijn, vooral als je een grote lithiumbank hebt. Het kan misschien dagen duren om deze volledig op te laden, omdat je huidige dynamo waarschijnlijk niet voldoende vermogen levert.

De geavanceerde oplossing

Wil je sneller laden en het meeste uit je systeem halen? Kies dan voor een nieuwe dynamo, zoals een Electromaax dynamo, die rechtstreeks je servicebank laadt. In deze setup wordt de startaccu via een DC-DC-lader vanuit de servicebank geladen. Dit is de meest efficiënte oplossing, die bijvoorbeeld met gemak 120 ampère kan leveren aan je servicebank.

Deze optie heeft een ander prijskaartje, maar de voordelen – snel laden en geen overbelasting van je dynamo – maken het zeker de investering waard.

Meer informatie over dynamo’s vind je hier en over DC-DC-laders hier.

Accucapaciteit in Ah

Accu’s worden uitgedrukt in Ah, wat staat voor Ampère-uur. Dit geeft aan hoeveel stroom een accu kan leveren over een bepaalde periode.

Stel, je hebt een accu van 100 Ah. In theorie kan deze accu:

  • 1 uur lang 100 ampère leveren.
  • of 10 uur lang 10 ampère leveren.

Om dit in een praktijkvoorbeeld te vertalen:
als je koelkast 6,5 ampère trekt, zou een accu van 100 Ah deze koelkast ongeveer 15,4 uur kunnen laten draaien (100 / 6,5).

Let op: Dit is puur theoretisch en gaat ervan uit dat de accu 100% vol is en volledig ontladen wordt.

Loodzuuraccu’s

Bij loodzuur- en AGM-accu’s mag je de accu’s maar tot 50% van hun capaciteit ontladen om schade te voorkomen en de levensduur te verlengen.

Dit betekent dat een loodzuuraccu van 100 Ah eigenlijk maar effectief 50 Ah bruikbaar heeft.

Dus, in het geval van een 100 Ah loodzuuraccu, je kunt deze maar tot 50 Ah gebruiken.
 Je koelkast van 6,5 ampère kan nu slechts 7,7 uur draaien, in plaats van de eerder genoemde 15,4 uur.

Daarnaast vermindert de efficiëntie van een loodzuuraccu naarmate deze minder dan 100% vol is. Hoe lager de lading, hoe slechter de prestaties, en hoe sneller de accu in kwaliteit achteruitgaat.

LiFePO4 (lithium) Accu’s

Deze accu’s kunnen tussen 80-90% van hun totale capaciteit ontladen worden, zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur of de prestaties!

We gaan het voorbeeld uit van 80% bruikbaar. Dus, in het geval van een 100 Ah lithiumaccu. Je kunt effectief 80 Ah gebruiken. Dat betekent dat je koelkast van 6,5 ampère nu ongeveer 12,3 uur kan draaien.

Vergelijking in gebruik 6,5 A koelkast

AccutypeBruikbare capaciteitGebruikstijd
100 Ah
loodzuur
50 Ah7,7 uur
100 Ah
lithium
80 Ah12,3 uur

Zoals je ziet, kun je met een lithiumaccu veel langer stroom leveren zonder dat de accu beschadigd raakt of zijn efficiëntie verliest. Dat is één van de redenen waarom wij zo weg zijn van de lithium-accu’s.

Lithiumaccu's

Victron

Victon staat bekend om hun hoogwaardige technologie en uitstekende compatibiliteit binnen hun assortiment. Hun lithiumaccu’s zijn ontworpen voor optimale communicatie met andere Victron-producten, hoewel een BMS apart aangeschaft moet worden.

Solar Mobile

Solar Mobile is een uitstekende prijsbewuste keuze. Deze accu’s zijn van hoge kwaliteit en worden geleverd met een ingebouwde BMS. Ze zijn gemakkelijk te installeren en hebben als optie een warmte-element voor gebruik in koude omstandigheden en/of een Canbus voor de Victron-connectiviteit.

  • Deal!
    Solar Mobile Duo

    Solar Mobile Lithium accu 12.8v 280Ah Duo set

    0 Reviews
    Oorspronkelijke prijs was: € 3.090,00.Huidige prijs is: € 1.999,00.
  • Deal!
    Solar Mobile Lithium accu 12.8v 280Ah

    Solar Mobile Lithium accu 12.8v 280Ah

    0 Reviews
    Oorspronkelijke prijs was: € 1.545,00.Huidige prijs is: € 1.095,00.
  • Deal!
    WATTSTUNDE® NOVA Basis 100Ah

    WATTSTUNDE® NOVA Basis 100Ah LiFePO4

    0 Reviews
    Oorspronkelijke prijs was: € 629,00.Huidige prijs is: € 529,00.
  • Deal!
    WATTSTUNDE® NOVA Basis 60Ah

    WATTSTUNDE® NOVA Basis 60Ah LiFePO4

    0 Reviews
    Oorspronkelijke prijs was: € 419,00.Huidige prijs is: € 339,00.

Klaar voor zorgeloos varen?

Bij Smartmarine begrijpen we hoe belangrijk de juiste accu is voor je avonturen op het water. Of je nu je oude loodzuursysteem wilt behouden of een moderne LiFePO4-accu wilt aanschaffen, wij helpen je graag bij het vinden van de beste oplossing voor jouw situatie. Ons team staat altijd klaar om je te adviseren en te zorgen dat je met een gerust hart off-grid kunt genieten van een vrij gevoel op je boot.

 

Hulp nodig? We staan voor je klaar!

Vragen over accu’s of andere producten? Neem gerust contact op met ons deskundige team. Bij Smartmarine draait alles om service en tevreden klanten. We adviseren je graag, zodat je zorgeloos en zonder vervelende ergernissen kunt varen.