Gastblog: Accu’s aan boord

Auteur: Werner Toonk, Karma van Staal

Werner is een wereldzeiler en auteur van Karma van Staal. Hij is momenteel onderweg van Nieuw-Zeeland naar Chili en schreef deze blog:

Accu’s aan boord

Ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Je hebt ze nodig, maar ze leveren nooit wat je zou verwachten. Tijdens een lange tocht zijn ze eigenlijk veel te vaak en veel te snel leeg. Op mijn stalen tweemaster Karma van Staal zeil ik in lange etappes de wereld rond. Denk aan 40 dagen non-stop zeilen, bijvoorbeeld van Brazilië naar Kaapstad of nu van Nieuw-Zeeland naar Chili.

Om Karma klaar te maken voor deze nieuwe etappe moest ik weer nieuwe accu’s aanschaffen. De oude loodaccu’s uit Zuid-Afrika hadden het alweer begeven. Waarschijnlijk ligt dat aan mijzelf. Ik ben een zeiler. Ik houd van de leegte en de rust op de oceaan, het gekabbel van de golven op een rustige dag of het gegrom als het er ruiger aan toegaat in de ‘roaring forties’.

Ik houd er niet van om de motor te moeten starten om stroom op te wekken, maar ik ontkom er ook niet aan. De zonnepanelen en de kleine schroefasgenerator leveren niet altijd genoeg om de accu’s op peil te houden. Wel probeer ik het motoren te combineren met windstille periodes. Vaak zijn de accu’s dan al te laag, en daar kunnen ze niet tegen.

Met nieuwe LiFePO4-accu’s hoop ik dat probleem te tackelen. Die kun je zonder probleem tot 10% ontladen en daarna gewoon weer volledig opladen. Ik heb er twee geïnstalleerd met een totale capaciteit van 560 ampère-uur. Als die helemaal leeg zijn, duurt het wel even voordat ze weer vol zitten. Laden wilde ik aanvankelijk doen met de bestaande Hitachi-dynamo die standaard op de Yanmar-motor zit, maar een bevriende zeiler adviseerde me om eens contact op te nemen met Smartmarine.

Dat deed ik, op een zaterdagavond per e-mail. Dat eerste mailtje werd meteen dezelfde avond nog beantwoord met precies de informatie die ik nodig had. De dag erop mailden we weer en maakten een belafspraak voor maandagochtend. Ik kreeg precies het advies dat ik nodig had.

Smartmarine verkoopt (naast veel andere handige dingen) hoogvermogen alternators van Electromaax. Daar wilde ik aanvankelijk niet aan, want met een nieuwe alternator moet je ook weer een nieuwe regelaar installeren, andere pulleys en een zwaardere V-snaar. Daar had ik simpelweg de tijd niet voor. Ik wilde Karma van Staal klaarmaken en eindelijk, na jaren vertraging door onder andere COVID, weer verder zeilen.

De vakmensen bij Smartmarine overtuigden me dat het wel kon. De alternators van Electromaax passen precies op de plek van de standaard Hitachi. De geavanceerde Electromaax-regelaar kan zowel bij de accu’s als naast de motor worden geïnstalleerd. Voor de pulleys is een standaard kit beschikbaar die zo op de motor past, en om piekspanning op te vangen levert Electromaax een prachtige System Surge Protector. Ik wist niet eens wat het was en of ik het nodig had, maar ben inmiddels helemaal op de hoogte.

Een paar weken later heb ik de spullen besteld en in mijn koffer meegenomen naar Nieuw-Zeeland. Toegeven, het kost wat, maar dan heb je ook een duurzame oplossing. Het installeren was een middag werk, dankzij de handige YouTube-filmpjes van Electromaax en de heldere handleidingen. Voor vragen kon ik terecht bij Smartmarine, die zelfs aan de andere kant van de wereld telkens vlot, vriendelijk en to the point reageren. Echt heel fijn!

Ik vaar er inmiddels een paar weken mee en alles werkt vooralsnog erg goed. Als de accu’s leeg zijn, dan draai ik met zo’n 1.500 toeren 100 ampère stroom (op 12 volt) en stromen ze weer vol. Als het sneller moet, verhoog ik het motortoerental en levert de dynamo (in mijn geval maximaal) 160 ampère. Meer kan ook, maar dat heb ik niet nodig.

Wat ik daarnaast ook ontzettend waardeer, is dat Smartmarine niet alleen de spullen van Electromaax verkoopt, maar ook met me meedenkt over onder andere het hele schema van de installatie, de diktes van de kabels en de manier waarop ik mijn startaccu laad. Wat een vakmensen, en wat fijn om daar klant te zijn. Ik krijg er niet voor betaald, maar ik maak oprecht graag reclame voor ze!

Als je meer wilt lezen over mijn etappes met Karma van Staal, kijk dan op karmavanstaal.nl.